Asigurarea Cargo si CMR in transportul international de marfa

ASIGURAREA CARGO SI CMR IN TRANSPORTUL INTERNATIONAL DE MARFA

Asigurarea CARGO este de multe ori confundata cu cea CMR in transportul rutier international. Desi ambele asigurari acopera riscurile unui transport intern sau international de marfa este vorba de beneficiari diferiti.

Astfel in cazul politei CMR beneficiarul este firma de transport marfa in calitate de caraus, caruia ii este asigurata raspunderea pe timpul transportului iar in cazul asigurari tip CARGO, beneficiarul este proprietarul marfii si sunt asigurate marfurile acestuia pe timpul transportului.

Asigurarea marfurilor pe timpul transportului rutier este esentiala atat pentru proprietarul marfurilor cat si pentru firma de transport.

Polita de asigurare CMR
Aceasta asigurare acopera raspunderea transportatorului/ carausului, cu autovehicule aflate in proprietatea sa, inchiriate sau luate in gestiune, pentru pagubele aduse marfii transportate, potrivit contractului de transport international sau national de marfuri pe sosele.
In cadrul acestei polite, obiectul asigurarii este raspunderea transportatorului in calitate de caraus, pentru pagube produse marfii transportate cu vehiculul mentionat in polita.

Valabilitatea asigurarii este determinata pe un anumit transport, sau pe o anumita perioada de timp. Principiile care stau la baza politei asigurarii CMR sunt aceleasi la majoritatea societatilor de asigurari insa conditiile de asigurare pot fi diferite intr-o oarecare masura, in functie de politica interna a societatii.
Polita de asigurare CMR acopera riscurile transportatorului de la primirea marfii pana la predarea acesteia pe tot parcursul transportului international de marfa si raspunde pentru:
– pierderea totala a marfii
– pierderea partiala sau vatamarea produselor transportate
– depasirea termenului de livrare
– avarierea marfii pe timpul transportului
Pentru grupaje marfa, atunci cand transportatorul preia marfa de la mai multi clienti in acelasi camion polita CMR insa despagubeste doar in functie de volumul marfii transportate nu si de valoarea acesteiea. Vom discuta despre acest subiect intr-un articol viitor.

Polita de asigurare CARGO
Este valabila pentru transportul marfii de toate tipurile: terestru, aerian, maritim sau combinat.

Riscurile acoperite de aceasta polita de asigurare se impart de majoritatea societatilor de asigurari in trei tipuri, in functie de riscurile acoperite:

Cea mai restransa acopera doar anumite riscuri, de obicei cele legate de daune suferite de catre mijlocul de transport in timpul transportului marfii:incendiu sau explozie, esuarea, rasturnarea sau scufundarea navei/ambarcatiunii, coliziunea sau contactul navei sau mijlocului de transport cu orice obiect extern(altul decat apa) rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru, descarcarea marfii intr-un port de refugiu.

Un alt tip de polita va acoperi riscuri legate de pierderea si/sau avarierea bunurilor transportate, in directa legatura cu evenimente care afecteaza mjlocul de transport precum si incarcarea-descarcarea cat si evenimentele naturale. Totodata polita de asigurare Cargo acopera si pagube/daune in caz de cutremur, eruptie vulcanica, trasnet, daune produse prin intrarea apei de mare, lac sau rau in ambarcatiune, mijloc de transport sau la locul de depozitare, dauna totala a oricarui pachet cazut peste bord sau scapat in timpul incarcarii /descarcarii mijlocului de transport

Cea de a treia varianta este cea mai cuprinzatoare si acopera toate riscurile in afara de cele excluse in mod explicit din polita, atat pentru transportul rutier de marfa cat si pentru celelalte modalitati de transport.

Riscuri excluse din polita CARGO:
Pagube produse prin comportamentul necorespunzator, intentionat al asiguratului
– uzura normala a marfii asigurate;
– ambalarea, incarcarea, legarea si stivuirea necorespunzatoare a marfii pe mijlocul de transport, daca este efectuata de asigurat
Neindeplinirea obligatiilor financiare sau insolvabilitatea proprietarilor, administratorilor sau operatorilor mijlocului de transport
Nepotrivirea mijlocului de transport sau starea de nefunctionalitate corespunzatoare,daca aceasta era cunoscuta de asigurat
Viciul propriu sau natura marfii asigurate
Intarzierea livrarii
Utilizarea armelor nucleare sau contaminarea radioactiva, razboi, turbulari civile, greve, acte de terorism etc.

Echipa Mega Trans Logistic va sta la dispozitie cu servicii de transport international si intern de marfa si consultanta in domeniu.

1 comentariu

Lasa un comentariu